Elselskabet Grøn Elforsyning har uden samtykke ringet til flere forbrugere og derudover vildledt en del af forbrugerne under telefonsamtalerne. Det vurderer Forbrugerombudsmanden, som har politianmeldt elselskabet.

Elselskabet Grøn Elforsyning har uden samtykke ringet til flere forbrugere og derudover vildledt en del af forbrugerne under telefonsamtalerne. Det vurderer Forbrugerombudsmanden, som har politianmeldt elselskabet.

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt elselskabet Grøn Elforsyning for at have overtrådt markedsføringsloven og forbrugeraftaleloven. Selskabet har kontaktet 27 forbrugere uden deres samtykke og overtrådt markedsføringslovens forbud mod vildledning over for 17 af dem, vurderer Forbrugerombudsmanden.

Sagen vedrører 27 personer, der har klaget til Forbrugerombudsmanden over opkald fra Grøn Elforsyning med henblik på at indgå en elaftale. Opkaldene er foregået i perioden 27. oktober 2022 til 18. juli 2024, og forbrugerne har oplyst, at de ikke har givet samtykke til at blive kontaktet. Efter Forbrugerombudsmandens vurdering har Grøn Elforsyning ikke dokumenteret, at forbrugerne havde givet er gyldigt samtykke til de telefoniske henvendelser.

Derudover har 17 af forbrugerne oplyst i deres klager, at telefonsælgerne fra Grøn Elforsyning vildledte forbrugerne ved bl.a. at komme med urigtige oplysninger.

Ifølge klagerne til Forbrugerombudsmanden har telefonsælgere fra Grøn Elforsyning:

[the_ad_group id="9228" blog_id="9"]
  • Oplyst, at forbrugeren kunne spare penge og evt. herefter angivet et beløb, faste afgifter og gebyrer, som forbrugeren ikke skulle betale ved at skifte til Grøn Elforsyning. Sælgerne havde ikke kendskab til forbrugerens nuværende elselskab eller aftaler.
  • Præsenteret sig som fra ”Grøn Energi” eller ”Grøn El” og ikke Grøn Elforsyning.
  • Givet indtryk af at være fra forbrugerens nuværende elselskab og oplyst, at forbrugeren blev kontaktet vedrørende sit elgebyr, som forbrugeren ikke behøvede at betale fra den kommende måned, hvis forbrugeren gav sin accept.
  • Oplyst til forbrugeren, at vedkommendes nuværende elselskab tog en højere abonnementspris uden at have kendskab til forbrugerens nuværende elselskab eller elaftale.
  • Oplyst at en forbrugers beboelsesområde havde fået tilladelse til at bruge Grøn Elforsyning som el-leverandør, eller at en forbrugers beboelsesområde havde fået mulighed for at få grøn el/energi/strøm.
  • Oplyste at forbrugeren var blevet udvalgt til at kunne få Grøn Elforsynings billige strøm.
  • Forbrugerombudsmanden modtager fortsat tilsvarende klager over Grøn Elforsyning. Det kan derfor vise sig nødvendigt også at politianmelde selskabet for disse nye forhold.

– Grøn Elforsyning har kontaktet forbrugere telefonisk uden at have et gyldigt samtykke. Tilmed har virksomhedens telefonsælgere vildledt de potentielle kunder med usandfærdige påstande for at få dem til at skifte elselskab, siger forbrugerombudsmand, Torben Jensen og fortsætter:

– Når virksomheder indhenter samtykke fra forbrugerne til at kontakte dem, så er der en række krav, de skal opfylde, før samtykket er gyldigt. Blandt andet skal det det fremgå klart og tydeligt for forbrugeren, at de accepterer at blive kontaktet, og forbrugeren skal aktivt sige ja.

[the_ad_group id="9224" blog_id="9"] [the_ad_group id="9231" blog_id="9"]