3.7 C
Copenhagen
lørdag 28. december 2024
[the_ad_group id="9223" blog_id="9"]

Parkeringsselskab anklages for gebyropkrævninger uden bevis

0

Parkeringsselskabet APCOA Danmark A/S, også kendt som Europark, er blevet mødt med kritik efter beskyldninger om at have opkrævet rykkergebyrer uden at kunne dokumentere, at brevene faktisk nåede frem til forbrugerne.

Det har resulteret i flere klagesager, hvor forbrugerne har hævdet, at de aldrig modtog de rykkerskrivelser, der danner grundlag for opkrævningerne. Forbrugerombudsmanden har nu indtrådt i to retssager for at støtte forbrugerne, og domstolene skal vurdere sagerne, som har principiel betydning for forbrugernes rettigheder.

I første halvdel af 2022 modtog Forbrugerombudsmanden 139 klager fra forbrugere, der havde modtaget inkassobreve med krav om betaling af kontrolafgifter samt flere rykker- og inkassogebyrer fra Europark. Forbrugerne forklarede, at de hverken havde modtaget den oprindelige opkrævning eller de efterfølgende rykkerbreve, som parkeringsselskabet hævdede at have sendt.

Mangler dokumentation

Europark har overfor Forbrugerombudsmanden forsøgt at redegøre for sine postrutiner og fremlagt kopier af rykkerbrevene fra deres it-system. Men selskabet har ikke været i stand til at fremvise GPS-data for brevenes levering, hvilket ifølge Forbrugerombudsmanden er nødvendigt for at kunne fastholde kravene.

– Når så mange forbrugere siger, at de ikke har modtaget brevene, må det formodes, at der har været problemer i postomdelingen, udtaler Forbrugerombudsmand Torben Jensen i en pressemeddelelse.

Domstolene har i flere tilfælde givet forbrugerne medhold. I en dom fra april 2024 fra Retten i Horsens blev Europark pålagt at frafalde krav om rykkergebyrer, da retten fandt, at bevisbyrden ikke var løftet for, at brevene var nået frem til kunden. Europark har valgt at anke dommen.

Principsager om forbrugernes rettigheder

Forbrugerombudsmanden har fået tilladelse til at biintervenere i de sager, der nu skal behandles af landsretterne. Disse sager kan få stor betydning for forbrugerrettighederne, især i relation til de krav, der stilles til virksomheder om dokumentation, når der opkræves rykker- og inkassogebyrer.

– Det er Europarks ansvar at bevise, at brevene er kommet frem. Uden den dokumentation er der ikke grundlag for at opkræve gebyrer, fastslår Torben Jensen.

[the_ad_group id="9228" blog_id="9"]

Årets Refleksdag gør Danmark mere synlig i mørket

0

Torsdag blev Årets Refleksdag afholdt i Danmark, en dag til at skabe opmærksomhed omkring vigtigheden af synlighed i trafikken, især i de mørke måneder.

Ifølge en pressemeddelelse fra Børneulykkesfonden, som står bag Årets Refleksdag i samarbejde med Codan Forsikring, har reflekser en helt afgørende rolle i at gøre bløde trafikanter synlige. Bilister ser ofte reflekser bedre end cykellygter, når deres forlygter rammer en cykel eller fodgænger i mørket.

– Bløde trafikanter med reflekser har 85 procent lavere risiko for at blive overset i trafikken, lyder det i meddelelsen.

Lovpligtige reflekser og god praksis

Når det kommer til cykler, er der en række reflekser, der ifølge loven skal være på plads. En rød refleks bagpå, en hvid foran samt gule reflekser i hjulene og på pedalerne er et minimumskrav. Men det er en god idé at supplere med ekstra reflekser på tøj og tasker. Jo flere reflekser, jo mere synlig bliver man.

For cykler med mere end to hjul, såsom ladcykler og cykelanhængere, er kravene endnu skrappere. Her skal der være to røde reflekser bagpå, to hvide foran og mindst to gule reflekser på hver side, så trafikanterne tydeligt kan se køretøjet fra alle vinkler.

Mørketiden kræver ekstra forsigtighed

Mange trafikulykker sker netop i de mørke timer, og tal fra Odense Universitetshospitals Ulykkes Analyse Gruppe (UAG) viser en bekymrende stigning i mørkeulykker blandt børn og unge. I 2022 blev der registreret hele 1.196 ulykker i mørke, hvilket er en stigning på 74 procent i forhold til året før.

Børneulykkesfonden opfordrer derfor til, at man ikke kun tænker på sig selv, men også på børnene. En undersøgelse fra september 2024 viser, at 78 procent af forældre husker at give deres børn reflekser på i efterårs- og vintermånederne, men kun 27 procent af de voksne selv husker at bære reflekser, når de cykler eller går udendørs.

– Det er en lille indsats, der kan have stor effekt, forklarer Børneulykkesfonden.

– Reflekser sikrer, at bilister kan se dig på op til 140 meters afstand med nærlys. Uden reflekser har de kun 25-30 meter at reagere på.

Gode råd til korrekt brug af reflekser

For at få mest ud af dine reflekser, er det vigtigt at bruge dem korrekt, derfor opfordrer Codan og Børneulykkesfonden til at man sørger for, at de hænger i en snor, så de bevæger sig, når man går eller cykler. Reflekser skal placeres lavt på kroppen, så billygterne rammer dem, og det er en god idé at have reflekser både foran og bagpå. Husk også at skifte reflekserne jævnligt, da effekten kan aftage over tid, især hvis de er blevet slidt i vask.

Med Årets Refleksdag håber arrangørerne at sætte fokus på, hvor vigtigt det er at være synlig i trafikken, især i den mørke tid. Der blev i alt delt 50.000 reflekser ud torsdag.

[the_ad_group id="9228" blog_id="9"]

Fædre tager længere orlov og mindsker lønforskellen

0

To år efter indførelsen af øremærket orlov begynder effekterne af reformen at blive synlige.

Ifølge den seneste rapport Status på Arbejdsmarkedet fra oktober 2024 tager den anden forælder, typisk fædre, nu længere orlov end før, og det har medført en reduktion i lønforskellen mellem forældre på cirka 23.000 kroner i barnets første leveår.

Samtidig viser rapporten, at mødre vender hurtigere tilbage til arbejdsmarkedet, hvilket ikke kun påvirker deres løn positivt på kort sigt, men også giver en højere pensionsformue. Beregninger peger på, at mødres pensionsformue kan være op til 45.000 kroner større ved pensionsalderen, som følge af den tidligere tilbagevenden til jobbet.

Positiv udvikling for både familier og ligestilling

Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen roser den øremærkede orlov og de positive konsekvenser, der nu kan aflæses i statistikkerne.

– Den øremærkede orlov har startet en kædereaktion af positive udviklinger. Når den anden forælder afholder markant mere orlov end tidligere, er det både godt for børn, forældre og sammenholdet i vores familier. Og så er det godt for ligestillingen, at fædrene nu i gennemsnit tager tre ugers længere orlov, udtaler ministeren i en pressemeddelelse.

Hun fremhæver desuden, at fædrenes øgede orlov ikke kun er til gavn for familien, men også for mødrenes karriere og pensionsopsparing.

– Når fædrene tager en større andel af den samlede orlov, er det blandt andet med til at reducere forskellen i løn mellem forældrene og samtidig øge mødrenes pensionsformue. Det er præcis noget af det, vi håbede, den øremærkede orlov ville rykke på, siger hun.

Publikationen fra Status på Arbejdsmarkedet afslører også, at den øgede orlov for den anden forælder ikke kun ses i bestemte brancher, men er bredt forankret på tværs af arbejdsmarkedet, kommuner og sektorer. Dette tyder på, at reformen har haft en effekt, uanset erhverv eller arbejdsplads.

[the_ad_group id="9228" blog_id="9"]

Fyn og Sjælland fører an i trafiksikkerhed

0

Danskerne har længe haft forskellige kørekulturer alt efter, om man bor i Jylland eller på øerne. Men nu ser det ud til, at jyderne er tæt på at nå samme niveau som sjællændere og fynboer, når det gælder overholdelse af hastighedsgrænserne på landevejene. En ny kampagne fra Rådet for Sikker Trafik skal yderligere hjælpe med at få farten ned – særligt i Jylland.

Ifølge tal fra Vejdirektoratet er den gennemsnitlige hastighed på de danske landeveje faldet støt over de seneste ti år. Fyn og Sjælland har været foregangsområder, hvor hastigheden i gennemsnit har ligget under de tilladte 80 km/t siden 2017. Men nu er det jyderne, der nærmer sig målet. Målinger fra de første ni måneder af 2024 viser, at bilister i Jylland i gennemsnit kører 79,8 km/t – et fald på over 3 km/t i løbet af de sidste fem år.

– Det er afgørende for trafiksikkerheden, at flere overholder hastighedsgrænserne. For høj fart på landevejene koster cirka 30 menneskeliv hvert år, og selv små overskridelser kan have fatale konsekvenser. Vi skal fortsætte med at få flere til at lette foden fra speederen, især i Jylland, hvor der stadig er plads til forbedringer, siger Jakob Bøving Arendt, administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik, ifølge en pressemeddelelse.

Fald i dødsulykker på landevejene

Den faldende fart er allerede begyndt at gøre en forskel. Ifølge ulykkesstatistikker fra Vejdirektoratet er antallet af dræbte i fartrelaterede ulykker på landeveje faldet med over 40 procent fra 2017 til 2022. Særligt de veje med en hastighedsbegrænsning på 80 km/t har oplevet færre ulykker.

– Vi kan se en positiv udvikling i ulykkesstatistikkerne, og det skyldes blandt andet, at bilisterne bliver bedre til at overholde fartgrænserne. De seneste målinger viser, at jyderne er tæt på at komme ned på det tilladte niveau, og det er en vigtig milepæl for trafiksikkerheden, udtaler Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder for trafiksikkerhed i Vejdirektoratet.

Kampagne skal hjælpe de sidste med

Selvom der er gode nyheder fra både Fyn og Sjælland, hvor gennemsnitshastigheden nu ligger på 77,3 km/t, er der stadig bilister, der kører for stærkt. Kampagnen fra Rådet for Sikker Trafik skal derfor sikre, at flere, især i Jylland, begynder at sænke farten. For høj fart spiller en rolle i fire ud af ti dødsulykker, og kampagnen har til formål at minde bilisterne om risikoen ved at køre for stærkt.

Samtidig viser undersøgelser, at et stigende antal bilister vælger at køre langsommere for at spare på brændstoffet, især efter energipriserne er steget. Det er en adfærdsændring, som allerede før prisstigningerne bidrog til at sænke hastighederne.

[the_ad_group id="9228" blog_id="9"]

Storebæltsbroen rammes af større beredskabsøvelse

0

Natten til søndag den 27. oktober vil Storebæltsbroen blive rammen om en omfattende beredskabsøvelse, som skal sikre, at myndighederne er parate til at håndtere en potentiel ulykke.

Øvelsen, der ledes af Fyns Politi, vil simulere en togulykke på lavbroen, som skal “komme så tæt på virkeligheden som muligt”, hvor både statister, specialdesignede togvogne og redningskøretøjer indgår. Dette fremgår af en pressemeddelelse fra Sund & Bælt.

Formålet med øvelsen er at skabe en realistisk træning, så beredskabet er bedst muligt forberedt på en alvorlig hændelse.

– Vi afholder øvelsen om natten, så vi kan simulere en virkelighedstro ulykke, som samtidig påvirker trafikken over Storebælt mindst muligt, udtaler politikommissær Ehm Christensen, der er leder i Operativ Uddannelse ved Fyns Politi.

– Øvelsen er vigtigt, så vi og de øvrige ansvarlige beredskaber får trænet både procedurer, færdigheder og udstyr samt vores indbyrdes samarbejde, så vi er velforberedte i tilfælde af en alvorlig hændelse, tilføjer politikommissæren.

Øvelsen er et samarbejde mellem Fyns Politi, Sund & Bælt, Beredskab Fyn, Banedanmark og DSB.

Trafikale ændringer i øvelsesperioden

For bilister vil øvelsen medføre, at trafikken på Storebæltsbroen kører dobbeltrettet mellem klokken 22.45 og 06.00 natten til søndag. Desuden lukkes broen i to omgange, hver gang i 45 minutter – lørdag aften klokken 22.00 og igen søndag morgen klokken 06.00 – mens trafikken omlægges. Sund & Bælt anbefaler, at man planlægger sin rejse uden for disse tidsrum for at undgå ventetid.

For togtrafikken betyder øvelsen, at al togdrift mellem Korsør og Nyborg vil være indstillet fra klokken 02.00 (sommertid) til 06.30 (normaltid) den 27. oktober.

Storebæltsbroen er en af Danmarks vigtigste trafikårer, og derfor afholdes der større beredskabsøvelser hvert andet år. Den seneste fandt sted i 2022 og foregik i Storebæltstunnelen.

[the_ad_group id="9228" blog_id="9"]

Her er Danmarks nye landstræner

0

DBU har ansat Brian Riemer som ny landstræner for Herrelandsholdet. Brian Riemer har international erfaring fra bl.a. Premier League og har senest stået i spidsen for storklubben Anderlecht i Belgien.

Når Parken om få uger bliver fyldt til bristepunktet mod europamestrene fra Spanien, bliver det med en ny person langs sidelinjen i spidsen for Herrelandsholdet. 

46-årige Brian Riemer er ansat som ny landstræner med en aftale frem til og med VM i 2026. 

Brian Riemer har en fortid som assistenttræner i FC København og Brentford i Premier League, og han har senest som cheftræner ført Anderlecht tilbage til toppen af belgisk fodbold.  

Han er yderst velanset i fodboldkredse som en hårdtarbejdende og faglig stærk fodboldtræner, der nyder stor opbakning hos spillere og sine omgivelser. 

Ansættelsen kommer efter en grundig rekrutteringsproces, hvor ansættelsesudvalget med Peter Møller i spidsen suppleret af ekstern bistand gennem længere tid har afsøgt det danske, skandinaviske og europæiske marked og ført samtaler med en række både danske og udenlandske kandidater. 

Kontakten mellem DBU og Brian Riemer blev indledt i starten af august, og derfra har flere samtaler og en lang række gode referencer bekræftet DBU i, at Brian Riemer som landstræner kan indfri Herrelandsholdets mål og drømme om at opnå store resultater og for første gang nogensinde kvalificere holdet til VM for tredje gang i træk samt at samle og begejstre gennem spillet på banen. 

Derfor glæder det også fodbolddirektør i DBU, Peter Møller, at det er lykkedes at ansætte Brian Riemer som ny landstræner. 

– Med Brian Riemer får vi en træner med den energi, passion og det store engagement, som vi har søgt efter. Han deler vores syn på fodbold om at forsøge at dominere kampene og spille offensivt og teknisk fodbold. Samtidig har han stor erfaring med at arbejde med fodboldspillere fra øverste hylde og at være et sted, hvor det er afgørende hele tiden at skabe resultater og håndtere et stort pres udefra. Brian er også en person og træner, der kan få det bedste ud af sine spillere med både en kærlig og en fast hånd, som er vigtigt på et landshold, siger Peter Møller. 

Udgangspunktet for Herrelandsholdet er et stærkt og solidt fundament efter kvalifikation til de seneste fire slutrunder og to 1/8-finaler og en semifinale, en plads i det øverste lag i Nations League, et fyldt Parken næsten hver gang, en fremragende talentudvikling og et stærkt sammenhold mellem landsholdsspillerne, staben og DBU. 

På den baggrund har det været vigtigt at få en landstræner, der kan videreføre kulturen og værdierne på landsholdet, hvor fællesskab, tillid og en ambitiøs tilgang har været en grundsten, fortæller Peter Møller. 

– Vi står på et rigtig stærkt fundament på Herrelandsholdet med gode resultater og dygtige spillere. Det betyder ikke, at vi er tilfredse, og at der ikke er ting, vi vil og skal forbedre. Men vi ville gerne have en træner, som kan både kan bygge videre på det eksisterende og komme med nye idéer og videreudvikle holdet. Vi har haft mange gode samtaler med Brian Riemer og fået utroligt gode referencer på ham fra alle kanter, så vi er meget glade for, at vi har kunnet lykkes med at ansætte ham som ny landstræner, siger Peter Møller. 

Han retter samtidig en stor tak til trænerteamet og Lars Knudsen, som har stået i spidsen for holdet i de hidtidige fire Nations League-kampe i efteråret. 

– Lars Knudsen har gjort det vanvittigt flot og fortjener stor ros. Med ro og indblik samt faglig viden og den rette tilgang til jobbet, har han klaret en uventet og speciel situation til topkarakter. Alle os omkring holdet, staben, spillerne og DBU, er meget taknemlig for det, han har udrettet sammen med de øvrige trænere, siger Peter Møller. 

Lars Knudsen fortsætter i sin hidtidige rolle som assistenttræner med særligt ansvar for standardsituationer, ligesom Daniel Agger og Morten Wieghorst også vil være assistenttrænere under Brian Riemer. 

Brian Riemer er opvokset i Albertslund, og han startede også sin trænerkarriere som ungdomstræner i barndomsklubben Albertslund IF. Han blev hurtigt opdaget af Hvidovre IF, hvor han nåede at være cheftræner for klubbens U19-hold og kortvarigt klubbens divisionshold, inden FC København slog kløerne i trænertalentet.  

Her var han i årrække cheftræner for klubbens U19-hold og assistenttræner for Superliga-holdet og var bl.a. med til at vinde det danske mesterskab og deltage i Champions League.  

I Brentford arbejde han fire år som assistenttræner og opnåede erfaring med Premier League, og i Anderlecht blev det til knap to år, hvor han førte storklubben fra midten af rækken til at være en del af mesterskabskampen helt frem til sidste runde i den seneste sæson. 

For Brian Riemer er det et stort øjeblik at blive landstræner for Danmark. 

– Landsholdet har altid været det største for mig, og jeg husker en masse store oplevelser som dreng og fan med landsholdet i Parken. At blive landstræner for Danmark er en stor drøm, der går i opfyldelse, og jeg er enormt stolt og beæret. Samtidig føler jeg mig helt klar til opgaven og er ekstremt motiveret. Jeg kommer til at give alt for det her fantastiske hold og land, og sammen med spillerne, staben og alle de danske fans vil vi kæmpe for at opnå noget stort sammen, siger han. 

Herrelandsholdets anfører, Pierre Emile Højbjerg, er glad for at kunne byde Brian Riemer velkommen. 

– Et stort velkommen til Brian som træner. Vi går en spændende tid i møde med et spændende hold. Han overtager en gruppe af fantastiske mennesker, som forstår, hvad det vil sige at repræsentere Danmark på bedst mulige vis. Vi har et godt fundament at bygge videre på, og derfor skal vi fortsætte med at være sportsligt ambitiøse sammen. Igen skal der lyde et stort velkommen til Brian fra hele holdet, siger Højbjerg. 

Brian Riemer står første gang på sidelinjen som landstræner til de to sidste kampe i Nations Leagues gruppespil den 15. november mod Spanien i Parken og den 18. november på udebane mod Serbien.

[the_ad_group id="9228" blog_id="9"]

Mildt og flot efterårsvejr fortsætter

0

Efteråret viser sig fra sin milde side i disse dage, og ifølge DMI er der fortsat godt vejr i vente. Et højtryk sydøst for Danmark holder stand mod de lavtryk og fronter, der forsøger at bevæge sig østpå fra Atlanterhavet. Det betyder, at de næste par dage vil byde på ganske pænt efterårsvejr uden nævneværdige mængder nedbør, og vi kan forvente solskin i varierende mængder på tværs af landet.

Dagen starter med skyer og en smule dis, men allerede i løbet af dagen vil der ske en opklaring, som bevæger sig op fra syd. Når vi når eftermiddagstimerne, vil solen kigge frem over hele landet. Dog kan beboerne i Nordjylland forvente at vente lidt længere på solens stråler, men tålmodighed vil blive belønnet.

Temperaturerne vil også være højere end normalt for årstiden. Med 12 til 15 grader på termometeret vil vejret føles behageligt mildt, især når man sammenligner med den seneste klimanormal for oktober, som ligger på 9,2 grader. Det svage vindpres kommer fra syd, så der vil ikke være meget vind til at forstyrre den rolige efterårsstemning.

Fredagen ser ud til at følge samme mønster som torsdagen, med en blanding af skyer og sol samt temperaturer, der igen vil være lune for oktober måned. Det betyder endnu en dag med mildt efterårsvejr uden større udsving.

Når vi nærmer os weekenden, begynder højtrykket at bevæge sig længere mod øst, hvilket giver plads til fronter vestfra, som dog vil være noget svagere. Disse fronter vil bringe mere ustadigt vejr med sig, men der er endnu ingen tegn på voldsom nedbør. Der kan dog være risiko for lidt koldere temperaturer, efterhånden som vi bevæger os ind i næste uge.

Efterårsstemningen fortsætter altså lidt endnu med lune temperaturer og solskin, men efter weekenden kan vi forvente et skift i vejret.

[the_ad_group id="9228" blog_id="9"]

Danmark åbner dørene til fremtiden med ny supercomputer

0

I dag blev Danmarks første AI-supercomputer, Gefion, officielt tændt ved en ceremoni i København. Med åbningen får danske virksomheder og forskere adgang til en af verdens kraftigste supercomputere, der skal være med til at sikre Danmark en førerposition inden for teknologi og innovation.

Banebrydende teknologi til erhvervslivet, sundhed og forskning

Gefion skal give danske virksomheder mulighed for at accelerere deres teknologiske fremskridt. Som erhvervsminister Morten Bødskov udtaler i en pressemeddelelse:

– I dag får dansk erhvervsliv et trumfkort. Supercomputeren kan fra i dag sætte turbo på den grønne omstilling og give vores virksomheder et kæmpe forspring på udviklingen af nye teknologier.

Han understreger, at danske virksomheder nu kan finjustere deres produkter med en hastighed og præcision, der vil sikre en konkurrencefordel på det globale marked.

Gefion gør det nemlig muligt at udvikle avancerede digitale kopier af produktioner, som virksomheder kan teste, optimere og forbedre før den endelige produktion. Det reducerer både udviklingstid og omkostninger markant.

Supercomputeren har også enorme perspektiver for forsknings- og sundhedssektoren. Ifølge sundhedsminister Sophie Løhde vil Gefion styrke forskning og innovation inden for sundhedsområdet.

– Vi kan blive bedre til at stille sygdomsdiagnoser og udvikle mere skræddersyede behandlinger. Gefion har et enormt potentiale, som kan være med til at udvikle nye sundhedsløsninger til gavn for patienter og hele sundhedsvæsnet, udtaler Løhde.

DMI bruger allerede Gefion

Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) er blandt nogle af de første til at udnytte Gefion i et banebrydende projekt, der sigter mod at udvikle en AI-baseret vejrmodel. Modellen vil kunne producere præcise vejrudsigter langt hurtigere end traditionelle metoder, og det skal være til gavn for de beredskaber, der håndterer farligt vejr.

– Brug af en AI-vejrmodel vil kunne give beredskaber nogle ekstra timer at reagere på, siger Marianne Thyrring, direktør for DMI, i en pressemeddelelse.

DMI’s projekt, som allerede er i gang, har som mål at reducere den tid, det tager at producere en vejrudsigt, fra timer til minutter. Dette vil give DMI et væsentligt forspring i at forudsige ekstreme vejrbegivenheder og kan også bidrage til den grønne omstilling ved at optimere produktionen af vedvarende energi.

– En AI-model vil kunne bidrage til for eksempel balancering af elnettet ved at være bedre til at forudsige, hvornår skyer driver over en stor solenergipark og omvendt, hvornår der er så meget vind og sol, at man ikke behøver at fyre op i kraftværkerne, forklarer hun videre.

Gefion repræsenterer store skridt for Danmark inden for kunstig intelligens. Digitaliseringsminister Caroline Stage deler i pressemeddelelsen også sin vurdering af, hvilken betydning Gefion vil få for Danmark og dansk erhvervsliv:

– Supercomputeren Gefion er et kæmpe skridt fremad for Danmark. Med den i ryggen kan vi i endnu højere grad udnytte kunstig intelligens til at løse nogle af de mest presserende udfordringer som den grønne omstilling, bedre velfærd og vores globale konkurrenceevne. Som et digitalt fyrtårn i Europa skal Danmark ikke bare følge med – vi skal lede an. Gefion er vores mulighed for at sætte standarden for, hvordan vi kan forløse potentialet i kunstig intelligens til at skabe vækst og innovation, samtidig med at vi sikrer en ansvarlig og etisk brug af teknologien. Fremtiden tilhører dem, der tør gå forrest, og det gør Danmark.

[the_ad_group id="9228" blog_id="9"]

Ny lukkelov vækker bekymring hos HK Handel

0

Regeringens udspil om en modernisering af lukkeloven, som skal give butikker i mindre byer med under 15.000 indbyggere mulighed for at holde åbent på helligdage, møder modstand fra fagforbundet HK Handel.

Forslaget, der ifølge erhvervsminister Morten Bødskov (S) skal styrke handelslivet i mindre byer og skabe flere arbejdspladser, bliver mødt med bekymring fra de butiksansattes side. HK Handel, der repræsenterer ansatte i butik, på lager og kontor, mener, at det nye forslag vil gøre det endnu sværere for de ansatte at balancere arbejdsliv og fritid.

“Udsultning af branchen”

Mette Høgh, formand for HK Handel, udtrykker sin bekymring i en pressemeddelelse:

– Det er bekymrende, for det vil på sigt udsulte vores branche, så det kun er unge og ældre, der kan arbejde i den. Jeg frygter, at alle de andre vil søge væk, fordi de ikke kan få familie- og arbejdsliv til at hænge sammen, udtaler hun.

Ifølge Mette Høgh arbejder mange butiksansatte allerede på skæve tidspunkter, og det er afgørende, at de nuværende lukkedage bevares, så de ansatte har mulighed for at planlægge deres fritid og familieliv.

Regeringens mål

Regeringen ønsker med den nye lukkelov at skabe et mere fleksibelt handelsmiljø i mindre byer, hvor mange butikker kæmper for overlevelse.

– I mange mindre byer har butikkerne i bymidten problemer med at leve. De har det svært. Vi vil være med til at sikre bedre vilkår, der skaber mere liv i vores lokalsamfund, udtaler Morten Bødskov til Ritzau.

Forslaget vil betyde, at butikker i mindre byer kan holde åbent 12,5 ekstra dage om året. Det skal blandt andet støtte lokalturismen og skabe stærkere lokalsamfund ved at give butikkerne mulighed for at udnytte øget turisme i forbindelse med helligdage.

Trods regeringens intentioner om at støtte mindre byer, mener HK Handel, at forslaget rammer de butiksansatte hårdt. I pressemeddelelsen fremhæver Mette Høgh, at ansatte i forvejen har udfordringer med at få børnepasning og fri, når resten af landet holder helligdage. Hun understreger, at selvom det er nødvendigt at støtte butikkerne i de mindre byer, vil forslaget ikke være den rette løsning:

– Der skal andet og mere til end at lade den lokale skobutik være åbent 12,5 dage ekstra om året, siger hun.

Regeringens forslag skal nu forhandles med de øvrige partier, og hvis der opnås politisk enighed, kan et lovforslag fremsættes i foråret 2025.

Der er en forskel i befolkningstallene for Middelfart by, afhængigt af kilden. Ifølge Mapsof.net er indbyggertallet i 2024 opgjort til 13.596, mens Wikipedia angiver, at byen har 16.528 indbyggere samme år.

[the_ad_group id="9228" blog_id="9"]

Flere uheld med vildt på Fyn

0

Fyns Politi og Vejdirektoratet opfordrer bilister til at være ekstra opmærksomme i trafikken, da der i øjeblikket er en stigning i færdselsuheld, der involverer vildt, herunder hjorte.

Ifølge en opdatering på politiets Facebook-side får de i øjeblikket flere henvendelser om påkørsler af vilde dyr, især i områder med tæt bevoksning og langs veje med hjorteskilte.

Stigningen i uheld hænger sammen med årstidens ændringer, hvor dagene bliver kortere, og dyrene er mest aktive ved daggry og skumring. Vejdirektoratet advarer ligeledes om den øgede risiko for påkørsel i de mørke timer og anbefaler, at bilister sænker farten og er særligt opmærksomme ved solopgang og solnedgang.

Vejdirektoratets råd

I en meddelelse fra Vejdirektoratet lyder det, at der er særligt fire ting, bilister bør være opmærksomme på for at minimere risikoen for at ramme et vildt dyr:

  1. Vær ekstra opmærksom på hjortevejskilte.
  2. Sænk farten ved solopgang og solnedgang, hvor dyrene er mest aktive.
  3. Hold øje med tæt bevoksning ved vejkanterne, da dyrene ofte kommer fra skovområder.
  4. Vær opmærksom, hvis du ser reflekser fra dyrenes øjne.

Hvis uheldet er ude

Hvis man påkører et vildt dyr, opfordrer Fyns Politi og Vejdirektoratet til, at man ringer til Dyrenes Beskyttelse på 1812. Her kom de også med en kort vejledning til, hvad man bør gøre, hvis man rammer et dyr i trafikken:

  1. Kør ind til siden og tænd advarselsblinket.
  2. Ring til Dyrenes Beskyttelse på 1812, så de kan tage hånd om det skadede dyr.
  3. Marker stedet, hvor dyret blev ramt, så det er lettere at finde.

Politiet understreger vigtigheden af at følge disse råd og opfordrer til forsigtighed på vejene, især i de kommende måneder, hvor antallet af vildt-påkørsler typisk stiger.

[the_ad_group id="9228" blog_id="9"]